کارشناس مدیریت کسب و کار در گفت و گو با "فرهنگ اقتصاد" مطرح کرد:
مطالعه رفتار مصرفکننده؛ کلید طلایی موفقیت کسبوکارها / طراحی استراتژی بازاریابی در گرو مطالعه رفتار مصرف کننده است
در دنیای رقابتی امروز، کسبوکارها برای دستیابی به موفقیت پایدار، نیازمند درک عمیقی از رفتار مصرفکنندگان هستند.
مطالعه دقیق رفتار مصرفکنندگان، به کسبوکارها کمک میکند تا محصولات و خدماتی را تولید کنند که دقیقاً مطابق با نیازها و خواستههای مشتریان بوده و در نتیجه به افزایش فروش و وفاداری مشتریان منجر شود.
پایگاه خبری-تحلیلی” فرهنگ اقتصاد” با رویکردهای فرهنگی-علمی خود در صدد تهیه سلسله مصاحبه ها وگزارشهای ویژه از اساتید برجسته حوزههای اقتصاد،مدیریت بازرگانی و کسبوکار می باشد به همین سبب بهانه ای بدست آمد تا با یکی از اساتید صاحبنظر،فعال وبسیار پرکار این عرصه دکتر امید فدایی منش به گفتگو بنشینیم.
دکتر امید فدایی منش، یکی از استادان صاحب نام وهمچنین پژوهشگر نامآشنای ایرانی با بیش از ۳۰ سال تجربه در حوزههای مدیریت، فناوری و اقتصاد وکسب وکار است.
گفتنی است دکتر فدایی منش، با تحصیلات عالی از دانشگاههای معتبر کانادا و بلژیک در رشته اقتصادکاربردی و مدیریت و همچنین فناوری اطلاعات، علاوه بر تاسیس چندین شرکت موفق، نویسنده (۹) کتاب پژوهشمحور در زمینههای مختلف مدیریت و اقتصاد است.
شایان ذکراست که این استاد صاحب نام به عنوان مدرس و مشاور بسیاری از سازمانها و شرکتهای بزرگ شناخته میشود.
وی همچنین بنیانگذار بنیادتوسعه مدیریت فدایی منش است که با هدف توسعه و بومیسازی دانش مدیریت در ایران و با تمرکز بر فرهنگ ایرانی تاسیس شده است.
بنیاد توسعه مدیریت فدایی منش با همکاری جمعی از متخصصان و پژوهشگران، به دنبال ارائه خدمات مشاورهای، آموزشی و پژوهشی در حوزه مدیریت است.
از جمله فعالیتهای این بنیاد میتوان به برگزاری دورههای آموزشی، انجام پژوهشهای کاربردی و ارائه مشاوره به سازمانها اشاره کرد.
آنچه در پی می آید درمورد مطالعه رفتار مصرفکننده بصورت مختصر حاصل این گفت وشنود است.
اهمیت مطالعه رفتار مصرفکننده
اهمیت مطالعه رفتار مصرف کننده به عوامل متعددی ازجمله:کاهش ریسک شکست که با شناخت دقیق مشتریان، کسبوکارها میتوانند از تولید محصولات ناموفق و شکست پروژهها جلوگیری شود.
مورد دیگر افزایش فروش است که با ارائه محصولات و خدماتی که دقیقاً مورد نیاز مشتریان است، به افزایش فروش منجر میشود.
ازعوامل دیگر افزایش وفاداری مشتریان است که با ارائه تجربیات شخصیسازی شده، مشتریان را به مشتریان دائمی تبدیل میکند.
یکی دیگر از عوامل بهبود در تصمیمگیری است بطوریکه با داشتن اطلاعات حاصل از مطالعه رفتار مصرفکننده، به مدیران کمک میکند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.
روشهای مطالعه رفتار مصرف کننده
روشهای مختلفی مانند تحقیقات بازار سنتی و مدلسازی رفتاری با استفاده از دادههای بزرگ وجود دارد و عوامل متعددی از جمله فرهنگ، جامعه، روانشناسی، اقتصاد، رسانهها و فناوری بر تصمیمگیریهای مصرفکنندگان تاثیرگذار هستند؛همچنین، سیاستهای دولت نیز میتواند بر رفتار مصرفکنندگان اثرگذار باشد.
گفتنی است؛کارشناسان بر این باورند که مطالعه رفتار مصرفکننده، یک سرمایهگذاری استراتژیک برای کسبوکارها است که با درک عمیق از نیازها و خواستههای مشتریان، کسبوکارها میتوانند به موفقیت پایدار دست یابند.
توصیه علمی به علاقه مندان راه اندازی کسب وکارهای نوپا
توصیه می کنم به دوستان عزیز وعلاقه مند درابتدای امر؛کسبوکارها را با استفاده از روشهای مختلف تحقیقات بازار و مدلسازی رفتاری، به مطالعه رفتار مصرفکنندگان خود بپردازند و بر اساس نتایج این مطالعات، استراتژیهای بازاریابی خود را طراحی کنند تا به نتیجه مطلوب خود نائل شوند.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: